Rabu, 12 Januari 2011

cerita hantu yang selalu kita dengar.

disebabkan aku disajikan cerita hantu dari kecik. maka kadang-kadang aku kaitkan cerita hantu yang aku dengar dari tempat lain dengan keadaan sekarang ini. boleh naik bulu pubis kalau asyik terfikir pasal hantu itu hantu ini.

Antara cerita hantu yang aku selalu dengar dari zaman aku sekolah rendah sampai lah zaman sekarang ni ialah.

1. Hantu lif.
Kadang-kadang aku naik lif seorang seorang pada waktu malam. Aku mula bayangkan ada hantu budak kecik pakai jubah putih pegang barbie doll kat belakang aku sambil memandang ke arah aku. Hey! Cerita hantu lif selalu macam tu okayh. Kalau bukan hantu budak perempuan mesti hantu macam Ju On tu. merangkak kat lantai lif secara tiba tiba. Ini lah kesannya layan cerita Tower 13 dulu. hehe. Takut juga kalau lif tu membawa aku ke satu tingkat yang tak pernah wujud dalam bangunan itu. Kau ingat macam inception apa? Naik lif boleh pergi ke peringkat peringkat mimpi?


2. Hantu jepun.
Ni yang aku selalu dengar dari budak yang duduk hostel sekolah. Terutama sekali kalau sekolah dorang dulu ialah markas jepun zaman kita belum merdeka tu. Budak budak yang duduk hostel mesti kata selalu dengar askar jepun berkawad. Lepas tu terdengar macam ada bunyi kaki lalu lalang depan bilik dorang sambil ada tu bunyi serek serek orang bunyi rantai besi yang gari kat kaki tu segala. Oh. Siap kata satu kawasan tu ada kubur jepun. Kisahnya tak ada orang yang boleh sahihkan.


3. Hantu tiru rupa manusia.
Kau jangan main main. Hantu ni memang wujud. Kadang-kadang boleh tiru rupa kawan kau yang dah balik kampung tu. Esoknya kau baru tahu kawan kau tu dah balik kampung. Habis yang semalam sembang dengan kau tu siapa? Terus kau demam seminggu.kihkihkih.


4. Hantu opis.
Wah! Hantu sekarang rajin sangat kan? Suka berkeliaran dekat opis pada waktu malam. Macam ni tak payah upah pak guard pun tak apa. Suka kacau orang yang buat overtime sampai lewat malam. Hantu opis ni. Orang nak carik duit lebih buat overtime ada ke patut kacau orang tu. Tak baik tau. Kecut orang tu dengar bunyi kat pantry tu. Bunyi cawan pinggan mangkuk segala berlaga antara satu sama lain. Lepas tu lampu pejabat main buka tutup sendiri. Hantu ni saje je nak main main dengan kau sebab dia bosan kena jaga opis kau tu seorang seorang. Bertabahlah!


5. Hantu alih alih perabot rumah.
Tak ada kerja lain agaknya hantu macam ni. Kau ingat kau eric leong nak ubah ubah kedudukan perabot rumah orang lain ke apa? Kalau yang baru pindah tu terutama sekali bangunan apartment macam ni mesti terdengar bunyi perabot kena alih. Rilek. Hantu tu tengah susun rumah dia sendiri. Kau dediam dah lah. Tak payah nak kecut sangat. Hantu ni ada anak yang suka main guli atas bumbung atau kaki lima rumah orang kalau tak pun tangga rumah. Asyik guli je. Advanced lah sikit. Orang dah tak main guli ye!


6. Hantu Facebook.
Ini bukan hantu dari alam lain. Ni manusia yang teringin menjadi hantu di kala semua orang dah mimpi basah. Kau boleh lagi online kat Facebook sampai subuh kan.kihkihkih.

Sebenarnya aku pun seriau kalau dengar cerita cerita hantu typical macam ni. Walaupun dah dengar berjuta kali. Bila dengar balik boleh naik segala bulu kat badan aku ni. Kau tak kacau hantu. Dia tak kan teringin nak kacau kau balik.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar