Jumat, 03 Juni 2011

pengalaman bercinta dengan lelaki melayu.

Love is blind. Walaupun tak sebangsa, boleh apa bercinta kan. Ada yang sampai ke perkahwinan tahu. Apa nak pelik zaman sekarang ni bila Cina kapel dengan Melayu. I even see an Iran guy in a relationship with a Chinese girl at campus. Tak pasti lah Iran tu Islam or Kristian. But the Iran guy is handsome - haha. Anyway. Aku sendiri pernah get a relationship a lot with Malay guys. I am Chinese fyi. My taste only for Malay guys. Tak tahu kenapa.

[Credit] Love is blind : Jangan sampai butakan hati.

Tapi normally our relationship tidak akan sampai ke pengetahuan family. Ala. Waktu tu aku Form 5 and him umur 20 (sekarang dah jadi graduan lulusan Bachelor ye). Masa aku Form 5 baru rasa tahu tak kemanisan bercinta. Tak macam remaja zaman sekarang. Baru Form 2 dah ada boyfriend lepas tu boleh dating sampai malam. Masing masing muda lagi. Tak terfikir kawin. Aku sendiri tak suka fikir pasa hal masa depan. Kitaorang macam muda mudi lain lah. Bercinta. Cinta jarak jauh.

Kira dia boyfriend aku yang pertama. Lelaki melayu yang wujud dalam kamus hidup aku suatu ketika dahulu. Aku ni selalu lupa hari Jumaat je dia kena pergi masjid solat Jumaat. Aku telefon banyak kali tak jawab. Hehhh geram betul aku. Lepas tu aku kata dia ni tidur mati sampai awek telefon pun tak jawab. Macam nak meletup dah masa tu tak jawab call! Pukul dua dia sms "Sayang, bi kat masjid tadi. Solat Jumaat". Masa tu dah malu sendiri - haha. Dan ini terjadi setiap minggu hari Jumaat. Sampai satu saat aku kena letak kat reminder calender : "Bi pergi masjid".

[Credit] Terlalu angau.

Satu lagi hal. Time Puasa. Mana aku nak ingat waktu tu bulan Puasa. Dengan selamba aku sms "Dah lunch?". wahwahwah. Sumpah aku lupa waktu tu dah masuk bulan Puasa. Tapi aku tak pernah lagi lah nak puasa puasa ni. Bukan apa. Aku cepat lapar. Tak tahan keinginan aku untuk makan woi. Dia pun boleh faham sebab aku bukan dibesarkan dalam cara Islam. Dia tak kisah sangat ah soal ni. Tapi aku selalu ingatkan dia pergi solat. Takut dia leka sangat dengan aku sampai solat pun lupa. Siapa tak nak laki yang pandai membimbing kan?

Lepas tu aku dah break up dengan lelaki kat atas ni. Aku kapel dengan lelaki alim tahu tak. Aku tak tahu lah macam mana aku yang suka mencarut ni boleh get involve dengan religion type person. Solat tak pernah tinggal pun. Yang paling aku ingat pasal laki ni dia pernah cerita kat aku kisah-kisah nabi. Contohnya kisah Nabi Isa dengan Nabi Ibrahim. Walaupun dah tak berapa nak ingat kisah kisah tersebut sebab dah 2 tahun berlalu. But I will always remember who told me that story.

[Credit] Break up is hard. Here for the tips to deal with it.

Tak lama pastu, aku broke up dengan lelaki alim tu. Ada lah sebab sebab tertentu yang pasti bukan sebab berlainan bangsa dan agama. Dan kapel semula dengan lelaki yang first tu. Second time aku kapel dengan dia aku dump dia. Mungkin jodoh kitaorang masih kuat, aku kapel kali ketiga dengan dia. Susah woi nak kapel dengan bekas kekasih sendiri selama 3 kali. Kali ketiga kapel tu kita orang sama sama putus cara aman. Sama sama bersetuju nak broke up is better.

Disebabkan putus cara aman tu lah kitaorang sampai sekarang kawan. Tak pernah aku nak remove dia dari Facebook. Dia dengan life dia. Aku dengan life aku :). Lepas break up with him aku kapel dengan jerk guys. Bukan semua lelaki baik macam dua laki yang aku ceritakan kat atas ni. Malas nak cerita dan malas nak ingat because they're jerk. Not worth my time to reminisce about them here.

Jadi any of you ada tak pengalaman kapel dengan orang yang tak sebangsa? Kalau ada meh lah cerita. Best sebenarnya kapel dengan orang yang tak sebangsa. At least kita akan timba banyak ilmu tentang kehidupan bangsa orang lain. Kalau kapel dengan orang yang tak sebangsa, dan kau seorang Muslim. Jangan sesekali paksa dia masuk Islam. Kayuh slow slow. Lama-lama kalau hidayah tu turun kat dia. Dia akan ikhlas masuk Islam. Itu sahaja nasihat aku.

Now I have been single for 3 months *kofkofkof*. Aku dah move on lama dah. Dah delete semua sms dia dan gambar dia. PUAS HATI :')


11 komentar:

  1. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  2. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  3. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  4. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus
  5. Saya melayu tapi saya suka pompuan thai yg rupa cina

    BalasHapus
  6. Hi, I pernah coupled dengan nepalese girl. Very cute n so sexy . They are very apreciative. Mana2 tempat ada bunga is considered tempat yg cantik because they apreciate surrounding. To us it is common , I think la ��( have light skin and bile jalan2 u will never thought shes nepal, more like sgaporean, stylish ) But didnt last long because dia asyik ajak balik nepal je , part of it hehe. Now we are still friend . Seldom jumpa mgkin sebab both nak jg air muka sbb kawan2 talking at back ��

    BalasHapus
  7. Hi, I pernah coupled dengan nepalese girl. Very cute n so sexy . They are very apreciative. Mana2 tempat ada bunga is considered tempat yg cantik because they apreciate surrounding. To us it is common , I think la ��( have light skin and bile jalan2 u will never thought shes nepal, more like sgaporean, stylish ) But didnt last long because dia asyik ajak balik nepal je , part of it hehe. Now we are still friend . Seldom jumpa mgkin sebab both nak jg air muka sbb kawan2 talking at back ��

    BalasHapus
  8. hai... saya sekarang sedang jatuh cinta dgn seorang Amoi. Dia seorang Freethinker tapi keperibadian dia mmg menghampiri ciri2 seorang islamik dan dia selalu ingatkan saya pasal solat. Saya ni mmg tak berapa kuat agama, tapi sejak berkawan dengan dia saya jadi semakin rajin solat sebab rasa malu kat dia, diri sendiri dan paling teruk dengan malu dengan Tuhan.

    tapi macam biasa, atas faktor agama kami takleh bersama. Dan sekarang dia minta break up dengan saya, saya xnk paksa dia masuk islam semata-mata utk berkahwin dengan saya, tapi dalam pada masa yang sama saya taknak jadi stranger. Saya nak jadi bestfriend dia mcm biasa, adakah keinginan saya ini dianggap tidak matang dan mainkan perasaan dia? Kalau tidak bagaimana saya ingin kekalkan persahabatan ini?

    BalasHapus
  9. Hi i skarang tgh couple dngn sorang lelaki melayu kita ni couple time f5 thun ni jgk but kita sebaya bgi i dia lebih memahami i drpd lelaki" lain yg jenis play giler tu i know dia jenis suka lepak malam kaki ngeteh mcm" even dia hari" kluar dia tk pernah lupa nk bgitau i dia nk gi mne pergi dngn sape balik kol brp n everyday on call bcoz rindu walaupun stu skolah je hahaha but ap yg i risau is about my family im a chinese girl i worry that my family will reject my decision but i also hope that can support me they cann see me in happiness with someone that i love n family lelaki tu pn dh tau pasal kiteorng cuma family i je emm

    BalasHapus
    Balasan
    1. Saye Ade suka dekat perempuan cina ni...Tak tahu kenapa ...boleh bagi tips ?😅

      Hapus
  10. Komentar ini telah dihapus oleh pengarang.

    BalasHapus