Sabtu, 02 Juli 2011

[Review Novel] : Hingga Ke Akhirnya - Siti Nur Dhuha #9

Finally I had finish reading this bloody novel. Dan nak review about it.

Aku beli novel ni masa bulan April hari tu. Sekarang bulai Julai. Dekat 3 bulan nak habiskan cerita ni. Is it too boring sampai dekat 3 bulan baru habiskan? No. But part dia kat tengah tengah tu terlalu panjang.

Harga Buku : RM25.90
Penulis : Siti Nur Dhuha
Penerbit : Buku Prima
MukaSurat : 720

Novel Hingga Ke Akhirnya (HKA) ni sambungan kepada novel Akhir Sebuah Cinta (ASC) yang pernah aku review [link] suatu ketika dahulu kat blog. Permulaan cerita dah ok dah. Mimi Atia yang dipaksa bernikah dengan Tengku Khuzairi (Zairi) yang banyak lukakan hati dia masa novel ASC. Pandai plak Zairi aturkan perkahwinan antara dorang. Helah Zairi sangat kelakar dengan menyamar jadi orang lain lepas tu berkenalan dengan Mimi Atia melalui SMS kemudian last last datang bernikah dengan Mimi Atia yang sesungguhnya awal awal lagi menentang perkahwinan tu.

But then, that part tak last forever in this story. Muncul pula sepupu Zairi, Raja Isyirah yang turut mencintai Zairi setelah sekian lama. Raja Isyirah ni cemburu punya pasal, dia nekad untuk hapuskan Zairi dengan Mimi Atia ni. Cemburu buta itu sangat bahaya kan? We can see the example in this story. Kerana cemburu sanggup membunuh saudara sendiri. Lalu Raja Isyirah pun pun culik laki bini tu lepas tu tinggalkan dorang dalam sebuah hutan tebal sebab nak biar laki bini tu dibaham oleh binatang buas dalam hutan tu.

Cerita ni 90% fokus kat hutan sebenarnya. Sebab itu cerita ni bagi aku sangat slow bila dah masuk tang dorang tersesat dalam hutan. Seriously. Sebab tu aku berhenti membaca selama 3 bulan. Tapi aku salute dengan Siti Nur Dhuha penulis cerita ni. Pandai betul dia gambarkan susana hutan tu lagi lagi bila Zairi dengan Mimi Atia jumpa mayat atas pokok dengan kulit dah tersiat.

Lepas dorang dah selamat keluar dari hutan Mimi Atia mengandung. Dorang ingat Mimi Atia mengandung anak luar nikah sebab Mimi Atia claim kena rogol kat hutan. Ya. Memang kena rogol tapi dirogol oleh suami sendiri. Zairi memang tak ingat langsung perkara dia merogol tu. Memori dia masa kat kampung tu totally gone sebab Zairi hilang ingatan kejap masa dalam hutan tu. Masa Zairi sedar baby dalam perut Mimi Atia tu dia punya, malangnya janin tu dah tak bernafas :( . Part seterusnya baca sendiri ok. Walaupun happy ending tapi banyak dugaan betul untuk dorang bersatu.

Ah! Watak paling aku suka dalam tu ialah Angkasa. Angkasa ni adik Anggerik. Tapi Angkasa ni baik! Dia ni spesis macam tarzan. Hidup dalam hutan sejak lahir. Tak kenal teknologi apa semua tu. Pastu dia dijodohkan dengan Raja Isyirah. Ha! Pelik kan? Korang kena lah baca cerita ni baru tahu macam mana boleh sampai kahwin dengan Raja Isyirah tu. Aku harap sangat penulis cerita ni buatlah cerita Raja Isyirah dengan Angkasa ni lepas dorang kahwin.

Walaupun cerita ini seperti tidak masuk akal, tapi sila ingat. Ini cerita dalam novel. Fantasi penulis tu sendiri. Cuba cakap dengan aku novel cinta fiction mana yang masuk akal? Tak adanya lelaki sebaik Tengku Khuzairi tu wujud kat alam fana ni kecuali dalam novel sahaja. Dan novel ini dikategori dalam fiction. Semuanya imaginasi dan fantasi.

Berapa bintang untuk novel ini? Aku bagi 3 bintang daripada 5 bintang. Sebab 3 bintang sebab cerita dalam hutan sangat slow and panjang. Tapi disebabkan munculnya watak Angkasa aku bagi 3 bintang. Sebenarnya kalau tak ada watak Angkasa memang aku bagi 2 bintang je sebab yang best cuma lawak lawak dalam cerita ni. Sesungguhnya novel ASC lebih seronok dibaca daripada HKA.

Yang kat bawah ini, sinopsis untuk belakang novel tu.
Mimi Atia gagal menerima Tengku Khuzairi sebagai suami kerana masih dihantui kenangan lalu. Tengku Khuzairi berubah, dia tidak lagi berperangai seperti dahulu. Namun, Mimi Atia telah menetapkan batas-batas pergaulan di antara dirinya dengan Tengku Khuzairi malah lelaki itu tidak diperlakukan selayaknya sebagai suami. Perkahwinan Mimi Atia dan Tengku Khuzairi telah memalitkan duka di hati Raja Isyirah, iaitu adik kepada Raja Irwan. Raja Isyirah nekad ingin menghapuskan mereka. Lalu, Tengku Khuzairi dan Mimi Atia diculik dalam suatu serangan yang dirancang oleh Raja Isyirah. Adakah insiden selanjutnya lebih teruk menimpa Mimi Atia?

"Saya betul-betul tak faham, kenapa awak hadir dalam hidup saya lagi. Untuk menghina saya seperti dulu, untuk menyakiti perasaan saya, dan untuk menambahkan kesengsaraan yang ada. Tolonglah, saya tak sanggup hadapi semua tu lagi. Berikan saya ruang untuk bahagia." ~ Mimi Atia

"Abang akan bersabar, abang akan menunggu Tia terima abang sepenuhnya. Tetapi kalau Tia merancang supaya abng melepaskan Tia, demi ALLAH abang tidak sanggup melakukan. Abang cintakan Tia." ~ Tengku Khuzairi.

"Saya nak ingatkan Tengku, jangan cuba-cuba menuntut hak sebagai suami dengan saya. Saya tak mahu jadi isteri Tengku, saya mahu jadi isteri Adam Levine. Kalau Tengku nak tidur atas katil ni boleh, tetapi Tengku jangan sesekali menyentuh saya. Kalau tidak, tahulah saya nak ajar macam mana." ~ Mimi Atia

Tidak ada komentar:

Posting Komentar