Jumat, 21 Mei 2010

Bahasa SMS Yang Menggerunkan

Idea untuk tajuk dapat dari blog HudaLuna. Gerunnnn Gerunnnn Gerunnnn. Tapi aku nak tulis pasal Bahasa SMS Yang Menggerunkan. Serius aku gerun kot nak baca.

Mari lihat contoh Bahasa SMS Yang Menggerunkan.

Bahasa SMS yang digunakan untuk updated status Facebook. (gambar cekau dari blog Yonna):D
Setahu aku Facebook tak limitkan berapa patah perkataan boleh ditulis. Ok.Ok. Mungkin kau akan cakap "eh suka hati aku lah. Facebook aku" but tak terfikir ke orang yang baca tu akan salah anggap dengan short form yang kau pakai. Aku mengambil seminit untuk paham apa maksud ayat-ayat di atas. Baca dekat dua tiga kali. Ouh. Baru paham

Bahasa Yahudi digunakan.
Ni penggunaan hurup w kat belakang setiap perkataan. Contohnya "je" jadi "jew". Apa tu? JEWISH - tengah cakap pasal yahudi ke? Nape - napew. Heh. Langsung tak fun apatah lagi comel tulis macam tu. Rosak bahasa wehh. Kena buang segala mala hurup w kat belakang tu baru aku paham.

Istilah maths digunakan.
Contohnya: "dia" di-short formkan menjadi "dy". Aku hanya mengenali dy/dx dalam calculus. Tak tahu pula "dy" tu maksudnya "dia". Hebat heh korang. Istilah maths jadikan Bahasa Melayu. Bravo!

Pernah ke korang pergi mana-mana blog mat salleh tu dia short form-kan English dia? Tak pernah rasanya. Yang tulis short form kat blog tu cuba korang translate-kan blog korang kepada English. Apa jadi? Kucar kacir. Satu patah haram pun tak faham kan. So apa jadi kalau blog korang ada readers asing? Pengsan kot tengok English yang kucar kacir.lol.

Sayangilah Bahasa Melayu. Bahasa Jiwa Bangsa.

p/s: Kalau dalam SMS aku boleh considered lagi :D

post signature

Tidak ada komentar:

Posting Komentar