Sabtu, 28 November 2009

Asas: Menggunakan Facebook.

Para pembaca sekalian, sila BERI KOMEN yang BERMANFAAT selepas membaca entri ini.



Entah apa angin aku pepagi buta 4.30am nak updated blog. Hmmmm. Sejak akhir-akhir ini aku asyik fikir je nak tutup blog neh. Yela. Visitor pun aku tengok dah berkurang, tak macam dulu. Agak-agak korang semua memang dah tak minat usha blog ke dari Facebook.hoho.

Ok la. Straight to the point. Mari belajar cara asas menggunakan Facebook bersama amoi.

Apa itu Facebook?
#social networking. Tempat di mana korang senang je leh dapat kawan dalam alam maya neh.
#tempat berkongsi gambar seksi-meksi/blue sopan dan video blue yang menarik.
#tempat untuk mengedik dan memancing ikan 'BESAR' *ayat movie Pisau Cukur.





Sila bulatkan atau buntangkan mata anda untuk melihat print screen di atas ye.
Page utama Facebook terdiri daripada; Kotak updated status, tempat notification, bookmark applications, tempat intai kawan-kawan anda online atau pun tidak (ruangan chat) dan juga News Feed dari kawan-kawan Facebook anda.

Cara short cut untuk anda search profile kawan anda (yang telah di-add)



Contohnya seperti gambar rajah: Aku taip nama Faizah dalam kotak search tersebut maka terkeluar la resultnya seperti gambar di atas. Btw, nak tukar setting Facebook pun boleh. Nak block musuh korang kat situ la tempatnya.haha.

Mari lihat bahagian profile Facebook lak. Contohnya aku amik profile aku:



Aku paling suke part Info sebab kat situ la aku nak korek rahsia info kawan-kawan aku. Sebab dorang maybe tak ingat dah info apa dorang penah tulis kat situ. Silap-silap dorang memang tak tahu langsung ada nombor phone dorang dalam tu.hehe. ;p

Bahagian jumlah gambar kira berapa manusia dah tagged korang dalam gambar tu bukan jumlah gamabr yang korang upload sendiri.

Bahagian Recent Activity (What You Have Do On FB Lately) tunjuk dengan siapa anda berinteraksi. Contohnya: tulis kat wall siapa, komen gambar/video siapa.

Feed tu siapa yang tulis kat wall korang. Korang updated status apa. Korang main Applications apa sampai korang publish dalam tu.

Memang tak kan dapat simpan pape rahsia kat Facebook la. Semua terpampang kat profile melainkan anda tahu tukar setting kat dalam tu ;p. Ye. Memang ada caranya nyah! Facebook tak macam Myspace. Myspace masih ada lagi privacy tapi Facebook is lack of privacy. So, sila berhati-hati semasa menggunakan Facebook.

#kali pertama updated blog menggunakan Google Chrome.haha. Jakun kejap padahal sama je.hehe.
#aku mengambil masa dua hari untuk siapkan entri ini. Semua ni terjadi sebab line tenet aku yang slow macam babeng kat tempat aku. ~_~

post signature


Tidak ada komentar:

Posting Komentar