Sabtu, 21 Februari 2009

Membuat Title Bar Bergerak-Gerak

Sila BERI KOMEN selepas membaca entri ini supaya penulis tahu kamu suka akan entri ini




:crab1:Aku buat entri ni khas untuk Cik Serai sebab semalam dia ada tanya aku pasal cara buat title bar gerak-gerak cam kat atas blog aku ni. Korang nampak tak? Best kan? Nak buat tak? Kalau nak ikuti tutorial sepenuhnya daripada aku. Apa itu title bar maker? Kalau kurang faham sila klik di sini untuk preview!:boy14:


Mula-mula kalau nak buat title bar tu gerak-gerak kena masuk website ni dulu GERAK-GERAK. Website ni agak lama gak nak loading. Aku pun tak tahu apa pasal tapi aku tetap sabar menunggu:Onion44:.


Kalau dh dapat masuk tulis message korang kat ADD TITLE BAR MESSAGE. Nak tulis berapa banyak pun boleh. Suka hati korang la. Then pilih EFFECT. Effect yang aku pakai kat blog aku ni R-BANNER. Yang lain korang buat sendiri ikut suka suki korang la. Kalau dah tekan je GENERATE CODE. Nanti keluar la segala coding dalam kotak tu.

Pastu ingat CODING tu JANGAN paste kat HEAD section sebab mungkin tak tak jadi, aku dah try dah. Apa yang perlu korang buat ialah login ke blogger korang, klik LAYOUT then klik ADD A GADGET dan pilih HTML/JAVASCRIPT widget. Apa lagi paste je la coding tu masuk kotak HTML/JAVASCRIPT tu. Harus diingat kotak HTML/JAVASCRIPT tu kena letak kat bahagian blog korang yang paling atas sekali sebab nak bagi title bar tu laoding lebih lambat. Pandai-pandai la cari port yang sesuai nak letak kotak HTML/JAVASCIPT tu.


Amacam? Paham tak tutorial aku kali ni? Kalau tak paham gak tengok Print Screen yang aku buat ni.




IMPORTANT!!
Efek yang boleh digunakan ialah SCROLL LEFT, BLINK, MESSAGE SCROLLER dgn R-BANNER. Jangan tanya aku kenapa dan mengapa efek lain tak leh pakai sebab aku bukan orang yang buat website tu. Kalau nak tahu sebabnya sila tanya pengasas website tersebut. -HARAP MAKLUM-


Kalau tak paham-paham atau ada kemusyiklan
:crab1: boleh tinggalkan komen dan jejak korang di blog aku ni supaya aku dapat memberi tutorial private pada korang
:crab1:.

-SEKIAN UNTUK TUTORIAL KALI INI-:Onion48:

Tidak ada komentar:

Posting Komentar