Selasa, 26 Januari 2010

[Photoshop]: Polaroid Collage Action Plugin

Bukan entri pasal Lee Min Ho la. Tak kan hari-hari nak tulis pasal Lee Min Ho kan. Gambar beliau akan menjadi model untuk Photoshop Tutorial kali ini. Sangat sesuai kan.haha.

Ok kali ni aku nak share satu Action Plugin dengan korang semua. Tak payah nak amik tahu apa itu Action Plugin. Yang janji dengan adanya Action Plugin ni memudahkan kerja edit gambar :D

Action yang aku nak perkenalkan dinamakan Polaroid Collage. Memang cun ahh efek dia! Kalau tak buat pe aku nak rekemen kat sini kan. Jumpa action ni kat blog Oh!Dawie. Thanks for sharing dude! (:

Memula kena la ada Photoshop. Aku pakai Photoshop CS4. Kalau tak de, sila download Photoshop CS3 (Vista and XP). Ringan sajork Photoshop itu sebab dia portable Photoshop ;pp.

Ok then, sila download plugin Polaroid Collage(6.85 KB) ni ok. Lepas tu extract kat folder yang korang nak simpan. Tak perlu la aku ajar cara nak extract. Tak kan tak reti ;pp.

Cara nak Install Action:
Malas nak explain. Ikut je tanda petak merah yang aku buat tu. Kalau dah reti Install Action, sila scroll ke bawah lagi untuk melihat efek Action tersebut.

Langkah Pertama:

Langkah Kedua:

Langkah Ketiga:

Langkah Keempat:

Untuk apply action tersebut, pilih action yang korang nak gunakan. Lepas tu klik butang PLAY. Dan biarkan action tersebut yang buat kerja edit sampai habis ;pp.

Korang tak yah adjust pape. Just sit down and relax.haha. Just klik OK kalau dia keluar message suruh buat adjustment.

Dan contoh hasilnya:
Efek Flat hanya ada satu:

Efek curled ada 3:
01.

02.

03.

Selamat Mencuba.

Via: PanosFX

post signature


Tidak ada komentar:

Posting Komentar