Selasa, 08 September 2009

Cerita Tentang Pengasas Facebook



**kacak sungguh Mark Zuckerberg**



Tertarik dengan artikel Bergaduh di Belog yang ditulis oleh Dark lalu aku mula search sikit-sikit tentang pengasas Facebook. Kita sedia maklum pengasas Myspace ialah Tom Anderson tapi pernah tak kita nak amik tahu tentang pengasas Facebook yang merangkap jutawan termuda? Jangan keluarkan tagline Azwan Ali : "Ada aku kesah?" or so on. Muak! :008::008:haha.



Ok. Kita mulakan membaca sejarah terjadinya Facebook yang baru berusia 5 tahun.:004: Correct me if I am wrong.





Nama sebenar pengasas Facebook ialah Mark Zuckerberg. Beliau dilahirkan pada 1984 di New York. Semasa beliau mahu membangunkan website Facebook, beliau hanya la seorang student dari Harvard University. Facebook pada masa itu hanya digunakan oleh kalangan pelajar Harvard untuk berinteraksi antara satu sama lain. Pastu, beliau mula menyebarkan Facebook kepada universiti lain. Universiti yang terawal mendapat penyebaran ni ialah Stanford, Dartmouth, Columbia, Cornell dan Yale. Last-last Facebook telah dibuka kepad orang ramai sehingga la sekarang.



Lepas 2 tahun Facebook jadi fames, Mark Zuckerberg langsung tidak mahu menjual facebook walaupun ditawar oleh Google & Yahoo iaitu sebanyak hampir USD$1 billion. "Facebook bukan untuk dijual" kata beliau dengan selamba. Walaupun orang ramai berkata beliau tidak relevant kerana tidak menjual Facebook tetapi beliau tetap dengan prinsipnya "FACEBOOK BUKAN UNTUK DIJUAL".



Then, 3 tahun berlalu Mark Zuckerberg ditabalkan menjadi jutawan termuda atau "world youngest self-made billionaire" oleh Majalah Forbes dengan anggaran harta bernilai blogger-emoticon.blogspot.comUSD$1.5 billion (bape banyak la tu kan kalau convert masuk ringgit malaysia. Cukup aku bayar yuran MMU aku yang banyak tu kot.haha):015:.



Kalau nak tahu lebih cerita Mark Zuckerberg sila masuk Wikipedia. Kat sana ada cerita cam ne beliau disaman oleh ConnectU sehingga menjadi kontoversi.





#facebook lain dari lain. Ada kehebatan yang tersendiri jika dibandingkan dengan Myspace dan Friendster#

#dalam masa 5 tahun Facebook dah jadi fames ke seluruh dunia sampai kekanak riang pun ada Facebook.haha.#

#jika anda mempunyai Facebook, boleh la jadi Fans kepada Mark Zuckerberg ni#









Via: Sifu-lah



post signature



Tidak ada komentar:

Posting Komentar