Minggu, 01 Maret 2009

Membuat Read More VERSI 2~~ (coding telah dibaiki)

Sila BERI KOMEN selepas membaca entri ini supaya penulis tahu kamu suka akan entri ini




TERLEBIH DAHULU PENULIS MAHU MEMOHON MAAF ATAS KESILAPAN CODING SEBELUM INI. BARU FIRST TIME BUAT TUTORIAL ADA CODING JADI AGAK KELAM-KABUT SIKIT. JANGAN RISAU SEBAB KALI NI CODING TELAH DIBAIKI DAN SUDAH BOLEH DIGUNAKAN. - HARAP MAKLUM -


:10::10:. Tutorial kali ini bukan la di-request oleh sesiapa pun tapi aku buat tutorial ni untuk menyedarkan SOMEONE tu yang READ MORE ada dua versi. Hanya ada seoarng je tahu apa terjadi antara aku dengan mamat peon tu. Kata-kata aku untuk peon tu "Ingat blog ko tu bagus sangat ke?":21:. Cukup-cukup aku tak nak mengata orang kat sini. Sesiapa yang masih belum ada READ MORE boleh la mnecuba tutorial kali ini. READ MORE yang aku guna sekarang ni adalah READ MORE VERSI DUA yang tekan je terpampang keluar kat bawah. Kalau VERSI PERTAMA agak menyusahkan sebab kena buka kat windoww lain. Tapi ikut selera la nak pakai yang versi mana.




Untuk memulakan tutorial ini, anda perlu la ke bahagian EDIT HTML. Mula-mula login ke Blogger kemudian klik LAYOUT dan akhir sekali klik EDIT HTML.IMPORTANT! Sila TICK EXPAND WIDGET TEMPLATES.
Sudah TICK? Ok sekarang aku nak anda tekan CTRL kemudian diikuti dengan huruf F. Ini akan memudahkan proses pencarian coding di dlam kotak EDIT HTML tersebut.


Sekarang carik coding ni </head> . Dah jumpa? Copy coding ini <script src='http://cikamoitutor.bravehost.com/readmore.js'
type='text/javascript'/>
di atas </head> .
Kalau dah cari coding ini pula :
<div class='post-header-line-1'/> . Kalau dah jumpa coding tersebut dekat-dekat dengan coding tersebut ada coding ni <div class='post-body entry-content'> .


Jadi ganti coding <div class='post-body entry-content'> kepada:

<div class='post-body entry-content' expr:id='"post-" + data:post.id'>
<b:if cond='data:blog.pageType == "item"'>
Udah ganti?
Kalau dah cari coding ini pula <data:post.body/>. Dah jumpa?


Langkah seterusnya ialah tambah coding ini di bawah coding tadi tu

<b:else/>
<style>#fullpost {display:none;}</style>
<p><data:post.body/></p>
<span id='showlink'>
<p><a expr:onclick='"javascript:showFull(\"post-" + data:post.id + "\");"' href='javascript:void(0);'>[+/-] Selengkapnya...</a></p>
</span>
<span id='hidelink' style='display:none'>
<p><a expr:onclick='"javascript:hideFull(\"post-" + data:post.id + "\");"' href='javascript:void(0);'>[+/-] Ringkasan...</a></p>
</span>
<script type='text/javascript'>checkFull("post-" + "<data:post.id/>")</script>
</b:if>


IMPORTANT :
PERKATAAN SEPERTI RINGKASAN DAN SETERUSNYA boleh diganti dengan perkataan seperti READ MORE dan sebagainya.




Kemudian Preview blog anda tu. Nak tengok sama ada jadi atau tidak. Kalau tak jadi sila check balik apa coding yang tertinggal ataupun sila tingglkan pertanyaan anda di entri ini.



Notakaki: Jika telah Preview tetapi tiada perubahan pada blog jadi harus di-save terus sahaja melainkan keluar error semasa nak Preview.



Kalau berpuas hati, boleh lah SAVE TEMPLATE anda itu.
Nanti dulu. Ada lagi coding nak tambah ni. Sila pergi ke DASHBOARD kemudian klik SETTING. Pilih FORMATTING kemudian scroll down anda akan jumpa kotak POST TEMPLATE. Copy coding ini ke dalam kotak tersebut.




<span id="fullpost">




</span>




Cara nak menggunakan coding tersebut. Gini caranya. Pergi ke NEW POST kemudian tekan EDIT HTML. Nampak balik kan coding yang anda baru paste kat kotak tersebut kan?


Caranya :
INI ADALAH BLOG SAYA!

<span id="fullpost"> (AKAN MENJADI READ MORE ATAUPUN SETERUSNYA)



SEKIAN UNTUK ENTRI KALI INI
</span>





Fuhh..letih aku nak buat tutorial kali ini. Yela banyak coding. Kena pastikan tak de satu pun tertinggal.


Notakaki:
READ MORE INI AKAN BERKESAN SELEPAS ANDA MEMBUAT POSTING SEJURUS HABIS COPY AND PASTE CODING-CODING TERSEBUT. INI BERMAKNA POSTING ANDA YANG TERDAHULU TIDAK AKAN MENDAPAT KESAN READ MORE TESEBUT.




-SELAMAT MENCUBA-:07:

Tidak ada komentar:

Posting Komentar